غرفه ارزی و غرفه ریالی تفاوت ها و مزیت ها
غرفه نمایشگاهی ارزی و ریالی، نسبت به ارز مورد استفاده کشور تفاوت دارند. در کشورهایی که ارز دو کاربرد دارد، یعنی ارز ملی و ارز خارجی، تفاوت بین این دو در قیمتگذاری محصولات و خدمات است.
غرفه ارزی در نمایشگاه های بین المللی :
غرفه ای که اجاره کننده آن شرکتی خارجی بوده یا محصولات وارداتی باشند که برای نمایش در نمایشگاه یا برای اخذ نمایندگی در نمایشگاه حضور یافتند. در غرفه نمایشگاهی ارزی، محصولات و خدمات با ارز خارجی قیمتگذاری میشوند. پس این نوع از غرفهها در سرزمین هایی متداول است که ارز خارجی واحد پول قابل قبولیست قرار میگیرد، . قیمت محصولات و خدمات با توجه به نرخ تبدیل ارز رسمی به دلار یا یورو و یا ارز دیگر، مشخص میشوند.
هزینه اجاره غرفه:
در نمایشگاه ها مقدار بهای اجاره غرفه های نمایشگاه ارزی با هم دیگر متفاوت بوده. و به طور مثال: در نمایشگاهی مانند نفت هزینه اجاره یک غرفه های نمایشگاه ارزی متری ۵۰۰ یورو بوده ولی در یک نمایشگاه ضعیفتر با پرداخت ۲۵۰ یورو شما میتوانید غرفه اجاره نمایید .
غرفه نمایشگاهی ریالی :
غرفه نمایشگاه ریالی به شرکت هایی که در داخل ایران کار تولید انجام می دهند. یا پروانه تولید در داخل ایران دارند. و ثبت شرکت در داخل ایران هستند و کار خدمات را انجام میدهند. تعلق میگیرد.
تولیدی ها و شرکت های خدماتی داخل ایران قادرند به صورت ریالی در غرفه نمایشگاه حضور داشته باشند. قیمت کمتری نسبت به غرفه ارزی پرداخت کنند.
تفاوت غرفه ارزی و ریالی در ایران :
- غرفه نمایشگاهی ارزی و ریالی فقط از لحاظ بهای اجاره زمین غرفه متفاوت می باشد. تفاوت هزینه این دو غرفه با یکدیگر بسیار زیاد است و شرکت کننده ها باید مواد مراقب باشند که وقتی ریالی در نمایشگاه حضور دارند تخلفات مربوط به غرفه سازی غرفه ارزی را دچار شوند. آن صورت خسارت را به صورت حداقل مبلغ غرفه ارزی که همان ۱۲ متر مربعی نمایشگاه پرداخت مینمایند.
- ولی از لحاظ ارائه خدماتی مانند غرفه سازی نمایشگاهی و ارائه خدمات مانند طراحی غرفه نمایشگاهی و ساخت غرفه نمایشگاهی با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند. که شرکت ساخت و طراحی غرفه اکسپو در تبریز این کار را برای شما انجام میدهد.
- در اجاره یک غرفه ارزی باید هر متر حداقل ۲۵۰ یورو تا ۶۰۰ یورو در نمایشگاههای درجه اول ایران پرداخت کنند ولی غرفه ریالی شما حداکثر مبلغی که باید برای اجاره هر مترمربع پرداخت میشود حداکثر ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع می باشد.
آیا مبلغ غرفه نمایشگاهی ارزی با غرفه نمایشگاه ریالی برابر است؟
مبلغ اجاره غرفه ارزی و ریالی بسته به موارد متفاوتی مانند
- موقعیت
- اندازه
- تجهیزات غرفه
- نوع نمایشگاه
- مدت زمان حضور
در آن دارد.
علاوه بر این، در غرفه نمایشگاهی ارزی، برای پرداخت مبلغ غرفه میتوان از ارز خارجی استفاده کرد، در حالی که در غرفه نمایشگاهی ریالی، فقط میتوان از ریال استفاده کرد. در نتیجه، ممکن است هزینههای مرتبط با تبدیل ارز به ریال نیز از مسئولیت صاحب غرفه باشد. در هر صورت، معمولاً غرفه نمایشگاهی ارزی در مقایسه با غرفه نمایشگاه ریالی هزینه بیشتری دارد، زیرا قیمتها با توجه به نرخ ارز خارجی تعیین میشود و باید به دلیل نوسانات نرخ ارز در مقابل ریسکهای احتمالی محافظت شود.
آیا شرکت های خارجی برای شرکت در نمایشگاه باید غرفه ارزی اجاره کنند ؟
این شرکت ها معمولاً باید غرفه ارزی اجاره کنند که قادر باشند در نمایشگاه بین المملی حضور یابند . و محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند و با مشتریان پتانسیلی در داخل و خارج از کشور ارتباط گیرند. علاوه بر این، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی برای شرکتهای خارجی فرصت خوبی است تا بازارهای جدید را شناسایی کنند و ارتباطات خود را با شرکتهای دیگر توسعه دهند. همچنین، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی به شرکتهای خارجی کمک میکند تا تصویر برند و شرکت خود را در بازار بینالمللی بهبود بخشند. در کل، بسته به اهداف و استراتژی شرکت، غرفه ارزی برای شرکت در نمایشگاههای بینالمللی میتواند یک گزینه مناسب باشد.
آیا هزینه غرفه سازی غرفه های ارزی به صورت ارز کشور خارجی پرداخت میشود؟
بله، در بسیاری از موارد، هزینه غرفه سازی غرفههای ارزی به صورت ارز خارجی (مثلا دلار یا یورو) پرداخت میشود. اما برخی از شرکت ها هزینه را به صورت ریالی نیز قبول میکنند . در صورت توافق میتوانید هزینه را به صورت ریالی پرداخت کنید.
چگونه هزینه های خود را به عنوان یک شرکت خارجی پایین بیاوریم؟
- برنامهریزی مطمئن:برای جلوگیری از هدررفتن منابع، قبل از شروع به کار برنامهریزی دقیقی انجام دهید. این برنامه باید شامل همه جزئیات مربوط به نمایشگاه، از جمله هزینههای مرتبط با غرفه، هزینههای مرتبط با حمل و نقل و هزینههای مرتبط با تبلیغات باشد.
- نیازسنجی دقیق: برای جلوگیری از هدررفت منابع، نیازهای خود را به دقت بررسی کنید و فقط به هدف خود متمرکز شوید.
- جستجوی بهترین گزینهها: برای پیدا کردن بهترین هزینهها، در مورد مختلف گزینههای ارائه شده برای هر مورد تحقیق کنید و سپس بهترین گزینه را انتخاب کنید.
- مذاکره: برای کاهش هزینهها، با تامینکنندگان به مذاکره بپردازید. اگر شما در حال خرید محصولات یا خدمات بسیاری هستید، ممکن است تامینکنندگان بتوانند شرایط بهتری برای شما فراهم کنند.
- استفاده از ابزارهای جدید: با استفاده از ابزارهای جدید مانند تکنولوژیهای پیشرفته میتوان هزینهها را کاهش داد. برای مثال، میتوانید از روشهایی مانند نمایشگاههای مجازی استفاده کنید که با کاهش هزینههای حمل و نقل، هزینههای شما را کاهش میدهد.