درباره نمایشگاه تبریز

درباره نمايشگاه بين­‌المللی تبريز

نمايشگاه بين­‌المللی تبريز، پس از نمايشگاه تهران، به عنوان دومين نمايشگاه در سطح کشور و اولين نمايشگاه تاسيس شده توسط بخش خصوصی مطرح می­‌باشد. در راستای رهايی از صادرات تک محصولی و رونق اقتصادی کشور، اولين جرقه‌­های فکری ايجاد نمايشگاه در تبريز در حدود سالهای 1364 و توسط اتاق بازرگانی تبريز و استانداری وقت زده شد تا نهايتاً در سال 1369 اساسنامه آن ثبت و شرکت عملاً تاسيس گرديد. سهامداران اين شرکت به تعداد حدود 400 نفر عموماً صاحبان صنايع تبريز و گروهی از همشهريان علاقه­مند به توسعه شهر هستند که عملاً در راستای علاقه­مندی به ساخت نمايشگاه در تبريز اقدام به تاسيس شرکت نموده­اند و سهام عمده و تعيين کننده‌­ای در اين ساختار وجود ندارد. پس از برگزاری چندين نمايشگاه در سطح شهر و در سالنها و مکان‌های استيجاری (از قبيل تربيت معلم قطران، گمرک، باغ گلستان و ايل­گلی، در نهايت با تصميم مديريت شرکت و طی يک عمليات ضربتی و کوتاه­‌مدت اقدام به ساخت اوليه سالنهای نمايشگاه و افتتاح سايت نمايشگاه تبريز در مرداد ماه 1373 توسط دکتر حبيبی معاون اول رييس جمهور گرديد. در اين مرحله سالنهای شهريار، آذربايجان، بادی (سهند فعلی) و چند سازه چادری به بهره‌­برداری رسيدند و با استقبال دور از انتظار مردم از نمايشگاه‌ها، بلافاصله نمايشگاه‌های تخصصی شروع به برگزاری شده و توسعه شتابان نمايشگاه تا حدود سالهای 1382 ادامه يافت و هم اکنون نيز نمايشگاه تبريز با اجرای بيش از 60 عنوان نمايشگاه در سال، پيشتاز و الگوی ساير نمايشگاه‌ها در استانهای کشور است.

در دهه اخير متاسفانه به دليل تغيرات در ساختار مديريتی شهر و استان و برخی مشکلات پيش‌­آمده و تحميل شده، عملاً توسعه عمرانی و ساخت سالن‌های جديد امکان­‌ناپذير شده و توسعه عمرانی نمايشگاه بيشتر در راستای نگهداری و ايجاد سازه­‌های رفاهی و اداری اتفاق افتاده است.

نمايشگاه تبريز کاملاً به صورت خودکفا و بدون اتکا به ساختار دولتی احداث شده و اداره می­‌گردد و از اين حيث نيز سرآمد ساير نمايشگاه‌های کشور می­‌باشد.

 

نقش نمايشگاه تبريز در اقتصاد منطقه

نقش نمايشگاه تبريز در اقتصاد منطقه بسيار مفيد و قابل توجه است و به طور خلاصه از دو بعد می‌توان اين مساله را مد نظر داشت. نخست، نقش نمايشگاه تبريز در اقتصاد کلان که رونق اقتصادی بازرگانی و توليد در اثر رفت و آمد مقامات و بازديدکنندگان ايرانی و بين­‌المللی و تعامل ميان شرکت‌­کنندگان در نمايشگاه باعث آن گرديده و دوم نقش نمايشگاه تبريز در اقتصاد خرد که موجب توسعه کسب و کار کسبه شهر و رانندگان و … شده و برخی مشاغل جديد را به وجود آورده است. در اين رابطه نقش نمايشگاه تبريز در توسعه شهر تبريز نيز انکارناپذير ولی تا حدودی پنهان از ديده می‌­باشد. احداث هتل‌های جديد در شهر به ويژه در سال‌های دهه هفتاد، احداث رستوران­‌های مدرن و جلب نظر آنها در خدمات­‌رسانی مدرن، نحوه ارايه خدمات در زمينه سوغات تبريز، توسعه فرهنگ پذيرش توريست و مسافر در سطح شهر، شناساندن تبريز به عنوان يک مرکز گردشگری، تغييرات بسيار وسيع در چهره ورودی شهر از سمت شرق و به تبع موضوعات قبل، توسعه فرودگاه تبريز و احداث cip فرودگاه تبريز توسط نمايشگاه و نهايتاً گسترش پروازهای خارجی و بسياری از موارد مشابه، از اثرات احداث نمايشگاه بين­‌المللی تبريز هستند که از دهه هفتاد شمسی به بعد به تدريج شاهد آن هستيم.

توسعه فرهنگی ايجاد شده در اثر نمايشگاه‌های کتاب، صنايع دستی، محيط زيست، فرش و … و کثرت رفت و آمد اقشار مختلف از کشور و حتی جهان و تعامل ميان ايشان و ساکنان شهر، خود جای تامل دارد.